Gdyby nie to, że ziemniak bardzo szybko zyskał popularność w XVII-wiecznej Europie i został zakorzeniony w jej tradycji, to pewnie do drugiego dania jedlibyśmy właśnie topinambur. Nazywany jest słonecznikiem bulwiastym, a także przysmakiem Indian z czasów przed Kolumbem.

Skąd przybył i jak rośnie

Topinambur jest rośliną bulwiastą. Składa się więc z części podziemnej (korzenie i rozłogi), na której końcach powstają gruszkowate bulwy, wysokiej łodygi, liści, żółtych kwiatów i owoców.

Słonecznik bulwiasty do Europy trafił dzięki francuskiemu kolonizatorowi Kanady. Obecnie rośnie dziko na niemal całym starym kontynencie, obu Amerykach, a także w Azji. Ze względu na jego szybkie rozprzestrzenianie się na niektórych obszarach uważany jest za gatunek inwazyjny.

Czym wyróżnia się topinambur? Swoim smakiem, który jest słodki i lekko orzechowy. Mówi się że przypomina orzechy brazylijskie lub karczochy.

TOPINAMBUR - KŁĄCZE

Właściwości topinambura

Topinambur, podobnie jak ziemniak, jest bogaty w węglowodany. W 100 g produktu znajdujemy ich 17,4 g; w tym 1,6 g błonnika. Jest więc idealnym pomysłem na potreningowy posiłek.

Potas, który stanowi ważny składnik w profilaktyce chorób serca, również znajdziemy w naszym bulwiastym ziemniaku. Jest go aż 429 mg/100 g, czyli około 644 mg w porcji (150 g).

Topinambur pochwalić się też może wysoką zawartością niacyny, która jak wiecie ma wpływ na nasz nastrój, a jej odpowiedni poziom koreluje z niższą zapadalnością na depresję.

Topinambur dobry na…

No właśnie, na co?

  • na włosy, skórę i paznokcie. A dlaczego? Bo jest źródłem krzemu, który uelastycznia włókna kolagenu i elastyny, a także odgrywa ważną rolę w prewencji osteoporozy.
  • jest źródłem inuliny, czyli prebiotyku, który pozytywnie oddziaływuje na bakterie i inne stworzonka bytujące w naszych jelitach. Sprawia, że warunki do ich zamieszkania są dużo bardziej sprzyjające.
  • Pośrednio, dzięki inulinie, wzrasta ilość mikrobioty a wraz z nią nasza odporność!
  • dzięki zawartości witamin z grupy B przyda się dla osób ze stresującym trybem życia i tych którzy mają problemy z koncentracją.
  • w formie surowej dostarczy spore ilości błonnika, który wyreguluje nasz system trawienny i oczyści jelita.

Mimo tego, że pokrętne bulwy nie są zbyt zachęcające, to smak topinamburu powinien to wynagrodzić! Smacznego!