Każdy z nas pewnie choć raz uwierzył w jakiś mit. Niekoniecznie mam na myśli mity dotyczące diety i odżywiania. Czasem wierzymy w nie, bo chcemy wreszcie mieć jakąś nadzieję. Mogą się wydawać absurdalne, ale gdy jest to informacja przekazywana z pokolenia na pokolenie, to szybko się utrwala i jest wielokrotnie powielana. Mity o diecie i odżywianiu są szczególnie popularne, dlatego wychodzę naprzeciw i zaczynam ich unicestwianie.

Mit: nie pij wody w trakcie posiłków

Pewnie nie raz słyszeliście, że woda pita w trakcie posiłków rozcieńcza soki trawienne i wpływa negatywnie na trawienie. Ta teoria nie ma naukowego wyjaśnienia. Dlaczego? Spójrzmy na ten mit z drugiej strony: sama obiadowa zupa, składa się w dużej części z wody, a czy jedząc ją odczuwamy jakieś zwiększone kłopoty ze strony układu trawiennego? Wręcz przeciwnie, zupy są uznawane jako poprawna składowa zbilansowanej diety. Swoją uwagę powinieneś skierować na nieprawidłowe przeżuwanie czy jedzenie w pośpiechu, które ma ogromny wpływ na rozwój problemów trawiennych.

Mity - zbyt mało kalorii

Mit: im mniej kalorii zjesz, tym szybciej schudniesz

Niestety, odchudzanie dalej utożsamiane jest z bardzo niską podażą kalorii. To bardzo częsty błąd, który szybko doprowadza do efektu jo-jo. Twoje ciało potrzebuje określonej ilości energii na utrzymanie metabolizmu i pracę narządów. Powiedzmy, że jest to wartość X. Oprócz X organizm potrzebuje Y kalorii na pracę zawodową i pozostałą aktywność fizyczną. Dlatego też kaloryczność Twojej diety redukcyjnej nigdy nie powinna być niższa niż wartość X.

Mit: dieta zgodna z grupą krwi

Wydaje się to bardzo nowoczesne i super dopasowane do danej osoby. Jednak niech Was nie zwiedzie ta innowacyjność. Dlaczego? Geny odpowiedzialne za grupę krwi i metabolizm składników pokarmowych dziedziczą się niezależnie od siebie, więc grupa krwi nie może mieć bezpośredniego wpływu na zwiększone zapotrzebowanie na dane składniki czy wykluczenie innych. 
Aczkolwiek, nutrigenomika i dieta zaprojektowana pod określony genotyp jest niewątpliwie przyszłością w dietetyce. Zostaje nam już tylko cierpliwie czekać, bo obecnie nie dysponujemy ogólnodostępnymi narzędziami, by wykorzystywać je do układania diety.

Niektóre mity są nieszkodliwe. Są też takie, które w znaczący sposób wpływają na sposób żywienia i mogą być problematyczne. Moja rada: zawsze miej odrobinę dystansu, gdy czytasz lub słyszysz o “nowości, która pomoże Ci schudnąć” lub “czego, nie robić w trakcie odchudzania”. Niech rozsądek będzie Twoją przewagą.

Udostępnij:Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on Twitter