W listopadzie buraka jest pod dostatkiem. Określa się go jako sprzymierzeńca osób z anemią, wspomaga pracę serca i walczy też z drobnoustrojami. Dlaczego? Jadalna część buraka, czyli korzeń ma w sobie bogactwo cennych pierwiastków i bioaktywnych substancji, które razem dają silne działanie terapeutyczne.

Wartości odżywcze

Buraka można zaliczyć do warzyw niskokalorycznych. Zawiera też sporą ilość błonnika, dzięki któremu zachodzi regulacja pasażu jelitowego. Jest bogaty w potas, który jest istotnym minerałem dla pracy serca czy mięśni. Jest też źródłem kwasu foliowego, który jest szczególnie istotny dla osób z niedokrwistością.

Tak prezentuje się wartość odżywcza buraka na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 43 kcal
Białko 1,6 g
Tłuszcz 0,17 g
Węglowodany 9,56 g
Błonnik pokarmowy 2,8 g
Wapń 16 mg
Żelazo 0,8 mg
Magnez 23 mg
Fosfor 40 mg
Potas 325 mg
Cynk 0,35 mg
Witamina C 4,9 mg
Witamina B1 0,03 mg
Witamina B2 0,04 mg
Witamina B3 0,34 mg
Witamina B6 0,07 mg
Kwas foliowy 109 µg
Witamina A 2 µg (33 IU)
Witamina E 0,04 mg

Burak i składniki bioaktywne

Barwa buraka od razu powinna skojarzyć się Wam z antocyjanami. Dla przypomnienia: są one silnymi przeciwutleniaczami, walczą więc z wolnymi rodnikami i chronią komórki przed oksydacją. Antocyjany zapewniają ciągłość śródbłonka naczyń krwionośnych, zmniejszają lepkość krwi przeciwdziałając zakrzepom. Burak jest też źródłem związków azotowych, które nie tylko regulują ciśnienie krwi i poprawiają dostępność tlenu (ważne w chorobach neurodegeneracyjnych), ale są naturalnym wspomaganiem dla osób aktywnych fizycznie. Szczególnie dla sportowców aerobowych – sok z buraków zawiera azotany, a te po przekształceniu w azotyny, a następnie w tlenek azotu, poprawiają metabolizm mięśni i funkcje hemodynamiczne.

Sałatka z pieczonym burakiem

Sałatka z pieczonym burakiem

Burak w kuchni

Nie masz pomysłu na buraka? Wypróbuj jesienną sałatkę z pieczonym burakiem – przepis tutaj.

Nie zostawiaj buraka tylko na świąteczny barszcz! Jest super warzywem, które można przyrządzić na wiele sposobów i wydobyć z niego to, co najlepsze.

Udostępnij:Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on Twitter