Ciąża to niezwykle ważny czas, zarówno dla dziecka jak i dla przyszłej mamy. Dziecko odżywia się już w brzuchu mamy – poprzez jej wybory żywieniowe, dostaje takie, a nie inne składniki pokarmowe. Nadmiar czy niedobór poszczególnych witamin i minerałów w okresie płodowym może zwiększać ryzyko choroby w wieku dorosłym.

Kwas foliowy

W czasie ciąży suplementacja kwasem foliowym jest niezbędna. Zapobiega wadom cewy nerwowej, redukuje ryzyko porodu przedwczesnego, ale także – jak wynika z badań naukowych– pozwala utrzymać na właściwym poziomie imprinting genów, odpowiedzialnych m.in. za poziom intelektualny.

Jod

Niezbędny pierwiastek śladowy, składnik hormonów tarczycy: T3 i T4. Hormony te są potrzebne w trakcie rozwoju niemowlęcia, między inny w czasie migracji i różnicowania się neuronów, mielinizacji czy przekazywania impulsów nerwowych.
Niedobór jodu może prowadzić do niedoczynności tarczycy, uszkodzenia mózgu i układu nerwowego, a w konsekwencji upośledzenia umysłowego.
Skutki niedoboru jodu zależne są od okresu jego wystąpienia i poziomu niedoczynności tarczycy. Przy umiarkowanym i ciężkim niedobrze może wystąpić spontaniczne poronienie, wzrasta również ryzyko obniżonej masy urodzeniowej dziecka.

Żelazo

Niedobór żelaza jest jednym z najczęściej występujących niedoborów na świecie. Jego deficyt ma szkodliwy wpływ na procesy uczenia się zapamiętywania. Wpływa też na obniżenie koncentracji, funkcje poznawcze i rozwój mózgu (żelazo bierze udział w syntezie neurotransmiterów i mieliny).
Zapobieganie niedoborom żelaza jest istotnym zagadnieniem, gdyż jego brak bezpośrednio rzutuje na rozwój dziecka.

Wielonienasycone długołańcuchowe kwasy tłuszczowe

Organizm ludzki potrafi syntetyzować kwasy EPA i DHA z prekursora dostarczanego z dietą – kwasu ALA. Jednakże w czasie ciąży i wzrostu płodu synteza ta może w pełni nie pokrywać wzrastającego zapotrzebowania; dlatego też tak ważna jest bezpośrednia suplementacja kwasów DHA.
Kwasy DHA wpływają na rozwój dziecka, a w szczególności układu nerwowego, poziomu intelektualnego i odporności (w tym zmniejszenie zapadalności na alergie pokarmowe i choroby układu oddechowego). Ponadto przyjmowanie kwasów DHA w czasie ciąży redukuje ryzyko przedwczesnego porodu.

Witamina D

Witamina D reguluje stężenia wapnia i fosforu, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni i rozwój mózgu.
Ryzyko niedoboru witaminy D wzrasta w okresie zimowym. Sama rola tej witaminy nie ogranicza się do zmniejszenia ryzyka komplikacji, utrzymania procesów rozwojowych budowy ciała czy rozwoju kostnego, ale powiązano ją z dojrzewaniem układu odpornościowego oddechowego noworodków.

Dieta w ciąży

Oto zapotrzebowanie na dobę na powyższe składniki odżywcze dla kobiet ciężarnych, zgodnie z aktualnymi Normami IŻŻ:

Kwas foliowy Jod Żelazo DHA Witamina D
600 μg 220 μg 27 mg 100-200 mg 15 μg

Aby dostarczyć organizmowi 600 μg kwasu foliowego należałoby zjeść:
– ponad 200g wątroby wołowej
– ponad 400g szpinaku

220 μg jodu znajdziemy w:
– 200g dorsza świeżego
– około 9 jajach kurzych

27 mg żelaza znajdziemy w:
– około 150g wątroby wieprzowej
– około 12 żółtkach jaja kurzego
– około 200g otrębów pszennych

Kwasy DHA w dużych ilościach znajdziemy przede wszystkim w rybach (w 100 g gotowanego śledzia jest 800 mg kwasów DHA, w 100 g gotowanego łososia atlantyckiego jest 1457 mg kwasów DHA).

A 15 μg witaminy D może pokryć:
– około 11 żółtek jaja kurzego
– około 120 g łososia świeżego

W czasie ciąży bardzo ważna jest urozmaicona dieta, tak by dostarczyć organizmowi wszelkich substancji potrzebnych do wzrostu i rozwoju płodu. W przypadku niedoboru, któregoś ze składników warto rozważyć dodatkowo suplementację.

Udostępnij:Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on Twitter