Brukselka nie ma dobrej opinii. Mimo swojego uroczego wyglądu, odstrasza swoim zapachem i gorzkim smakiem. Jednak z tego powodu nie należy spisywać jej na straty, gdyż ma wspaniałe właściwości.

Jest odmianą kapusty warzywnej. Jedyną jadalną częścią rośliny są jej miniaturowe główki. Można spotkać ją w warzywniakach w okresie jesienno-zimowym. Jak wybrać te najlepsze okazy? Zdrowa i dojrzała brukselka powinna być twarda i w jasnym kolorze.

Co brukselka ma w środku?

Mini kapustka może pochwalić się wysoką zawartością białka roślinnego w porównaniu do innych roślin kapustnych – idealnie nadaje się do diet wegetariańskich. Zawiera również zestaw witamin z grupy B, a także witaminę A i K, która ma wpływ na układ kostny człowieka. Brukselka jest świetnym źródłem żelaza, magnezu, potasu oraz cynku i miedzi.

Dostarcza również przeciwutleniaczy, takich jak: kwas askorbinowy.

Flawonoidy i izotiocyjaniny wsparte obecnością witaminy C zapobiegają zmianom w kodzie genetycznym. Za jej zielony kolor odpowiedzialny jest chlorofil, który również działa przeciwnowotworowo i przeciwutleniająco. Brukselka świetnie chroni oczy, gdyż jest bogactwem zeaksantyny, która zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej.

Pieczona brukselka

Pieczona brukselka z czosnkiem

Dzięki wielu składnikom przeciwutleniającym, zielona kapustka wymiata wolne rodniki i poprawia wygląd skóry, w tym uelastycznia ją.

Brukselka zawiera też kwas alfa-liponowy, który zwiększa wrażliwość na insulinę i może być stosowany u osób z cukrzycą. Łagodzi również poważne konsekwencje niewyrównanej cukrzycy, tj. neuropatię obwodową.

Jak przyrządzić brukselkę, by była smaczna?

Przygotowanie jej na parze lub ugotowanie z dodatkiem mleka usuwa jej goryczkę. Ponadto, dobrym sposobem jest gotowanie jej w odkrytym garnku, tak by woń związków siarkowych szybciej się ulotniła. Brukselka idealna, to ponoć ta pieczona z dodatkiem oliwy i parmezanu, posypana orzechami włoskimi.

Macie swoje ulubione sposoby na brukselkę? A może w ogóle nie uwzględniacie jej w swojej diecie? Koniecznie jej spróbujcie, bo może być naprawdę smaczna, a składniki które zawiera odżywią i wspomogą Wasz organizm.

Udostępnij:Share on Facebook16Share on Google+0Tweet about this on Twitter