Mirabelka, węgierka, renkloda – te wszystkie nazwy mają jeden wspólny mianownik. Jaki? Śliwka! Przełom lata i jesieni to czas wyczekiwany przez wielbicieli tych owoców. Śliwki mają sporo właściwości odżywczych i warto włączyć do diety nie tylko te surowe, ale w sezonie również te świeże!

Co śliwka ma w środku?

Różne rodzaje śliwek mają bardzo podobne wartości odżywcze. Mogą różnić się ilością dostarczanej energii, która mieści się w przedziale 30-45 kcal/100 g produktu. Śliwki zawierają prawie 87% wody, a około 11% węglowodanów. Resztę, około 1%, stanowią białka i tłuszcze. Owoce te są dobrym źródłem witamin C, AK oraz B3. Ze składników mineralnych zawartych w śliwce najwięcej jest potasu. 

Śliwka - właściwości

Dlaczego warto jeść śliwkę?

  • dzięki zawartości potasu śliwki regulują ciśnienie krwi, a zawarte w nich antocyjany chronią naczynia krwionośne przed wolnymi rodnikami.
  • duża ilość rozpuszczalnego błonnika w śliwkach wpływa korzystnie na perystaltykę jelit oraz przeciwdziała zaparciom regulując wypróżnienia. Dodatkowo składnik ten korzystnie wpływa na florę bakteryjną okrężnicy.
  • pektyny obecne w owocach śliwki łącząc się z kwasami organicznymi, usuwają gromadzący się w komórkach tłuszcz i cholesterol.
  • wysoka zawartość witaminy C i K, która reguluje procesy krzepnięcia krwi, wspomaga uszczelnianie naczyń krwionośnych.
  • zawartość witamin z grupy B w śliwkach wpływa kojąco na układ nerwowy i poprawia samopoczucie.
  • obecne w śliwkach przeciwutleniacze chronią komórki nerwowe przed zniszczeniem i wpływają tym samym na procesy poznawcze.
  • suszone śliwki są dużo bardziej kaloryczne (zawierają ok. 240 kalorii w 100 g) to pod wieloma względami są cenniejsze niż świeże owoce – mogą zawierać nawet cztery razy więcej witaminy A i siedem razy więcej błonnika niż świeże śliwki.

Teraz w sezonie śliwki mogą stanowić urozmaicenie codziennej diety. Poza sezonem warto korzystać ze śliwek suszonych, ale z umiarem, pamiętać o ich kaloryczności. Śliwki są też wdzięcznym produktem spożywczym – kompoty, dżemy, marmolady oraz powidła, nadzienia do ciast, pierogów i knedli. Idealnie łączą się również z mięsnymi marynatami czy sosami.

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter