Fasolka szparagowa, która wywodzi się z Ameryki Południowej, do Europy dotarła hiszpańskimi statkami pod koniec XVI wieku. Zielona i żółta to obowiązkowy element letniego lub jesiennego obiadu. I bardzo dobrze, bo ma pokaźny komplet witamin i minerałów, a do tego dawkę flawonoidów.

Żółta odmiana fasolki jest trochę bardziej słodka i mniej wyrazista w smaku, przez co bardziej pasuje do delikatniejszych dań. A zielona smakiem przypomina szparagi.

Wartości odżywcze

Niskokaloryczna? Tak. Bogata w błonnik? Tak. Ale przede wszystkim fasolka szparagowa to dobre źródło beta-karotenu, który chroni komórki przed wolnymi rodnikami, korzystnie wpływa na nasz wzrok i wzmacnia układ immunologiczny. Może też pochwalić się obecnością kwasu foliowego potrzebnego dla pracy układu krwiotwórczego, komórek nerwowych i niezbędnego dla kobiet ciężarnych. Dzięki mieszance beta-karotenu, flawonolu kwercetyny i chlorofilu fasolka doskonale unicestwia karcynogeny.

Tak prezentuje się wartość odżywcza fasolki szparagowej na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 31 kcal
Białko 1,38 g
Tłuszcz 0,22 g
Węglowodany 6,97 g
Błonnik pokarmowy 3,26 g
Wapń 37 mg
Żelazo 1,03 mg
Magnez 25 mg
Fosfor 38 mg
Potas 211 mg
Cynk 0,24 mg
Witamina C 12,2 mg
Witamina B1 0,1 mg
Witamina B2 0,1 mg
Witamina B3 0,8 mg
Witamina B6 0,14 mg
Kwas foliowy 33 µg
Witamina A 35 µg (690 IU)
Witamina E 0,4 mg
Witamina K 43 µg

Fasolka szparagowa jest nieoceniona przy leczeniu dny moczanowej. Działa moczopędnie i przyspiesza usuwanie kwasu moczowego.

Zielona fasolka szparagowa

Fasolka w kuchni

Najświeższa będzie fasolka, która jest twarda i sprężysta (trzask przy łamaniu to dobry znak). Powinna też być gładka w dotyku i bez przebarwień. Świeżą sezonową fasolkę najlepiej gotować na parze (około 5-7 minut), doprawić solą i pieprzem, a podawać ze źródłem tłuszczu, tak by przyswoić zawarte w niej witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, E i K). Dla smakoszy kurek, warto wypróbować ich połączenie z fasolką w sałatce z dressingiem z octu balsamicznego i oleju z dyni.

Koniecznie korzystajcie z fasolki w sezonie, teraz jest najbardziej wartościowa. W razie potrzeby nadmiar zbiorów można zamrozić – nawet do 90% wartości odżywczych zostanie zachowane. Pamiętajcie, żeby nie jeść jej na surowo ze względu na obecność fazyny. To substancja o trujących właściwościach, którą neutralizuje wysoka temperatura.

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter