Aronia ze względu na swój specyficzny cierpki smak nie jest dość lubiana, ale jej właściwości odżywcze i lecznicze działanie są imponujące.

Aronia czarnoowocowa jest krzewem pochodzącym z Ameryki Północnej, rozpowszechnionym również w Europie Wschodniej. Jest dosyć odporna na szkodniki i choroby, dlatego doskonale nadaje się do uprawy ekologicznej. Zaczyna dojrzewać w drugiej połowie sierpnia przybierając ciemnoczarną barwę. Rzadko spożywana jest na surowo, częściej występuje w postaci suszu, dżemów, konfitur, galaretek, soków i syropów oraz jako dodatek do win. Pozyskuje się z niej również naturalny barwnik.

Wartości odżywcze aronii

Co można stwierdzić na pierwszy rzut oka? Na pewno aronia będzie źródłem antocyjanów, dzięki którym ma tak głęboki kolor. Według wielu badań naukowych jest owocem, który zawiera największą ilość polifenoli – przewyższa nawet moje ukochane borówki. Dzięki tak dużej koncentracji takich substancji, jak antocyjanyflawonole, garbniki, witaminy (m.in. C, E, PP) czy składniki mineralne (m.in. mangan, cynk), ma silne właściwości antyoksydacyjne. Za jej cierpki smak odpowiadają procyjanidyny, które reagują z receptorami smakowymi języka i stąd to ściągające wrażenie odczuwane podczas jej  jedzenia.

Aronia - owoce

Aronia a zdrowie

Potwierdzono naukowo, że wzbogacenie diety w ten owoc i/lub sok z niego działa:

  • przeciwnowotworowo: polifenole zawarte w aronii mogą ingerować w proces kancerogenezy. Sama aronia, sok i ekstrakt z niej mają właściwości antyproliferacyjne, czyli hamujące rozwój w przypadku raka jelita grubego.
  • ochronnie na naczynia krwionośne: polifenole regenerują i chronią komórki śródbłonka naczyń krwionośnych zapewniając ich prawidłowe funkcjonowanie. Ponadto zapobiegają zlepianiu się płytek krwi (działanie antyagregacyjne), przeciwdziałają stresowi oksydacyjnemu i zapaleniu śródbłonka.
  • przeciwmiażdżycowo: systematyczne picie soku z aronii poprawia profil lipidowy i hamuje utlenianie lipoprotein.
  • hipotensyjnie: związki polifenolowe obecne w aronii przyczyniają się do obniżenie ciśnienia tętniczego skurczowego, jak i rozkurczowego (redukują poziom angiotensyny II poprzez hamowanie specyficznego enzymu).

Wszystkie właściwości aronia zawdzięcza polifenolom, których moce lecznicze są nieocenione. Sama też nie lubię świeżej aronii, ale domowy syrop (“produkcji firmy mama”) idealnie nada się na zimowe dni. A odrobina soku do letniego koktajlu nada mu świetnego koloru! 🙂

Udostępnij:Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on Twitter