Zgodnie z teorią diety alkalicznej, spożywanie zbyt dużej ilości kwasotwórczej żywności zmniejsza pH organizmu. Ale czy naprawdę dietą można wpływać na nasze wewnętrzne pH? Jaka jest prawda?

Poziom pH

Poziom pH obrazuje równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Regulacja poziomu pH jest bardziej skomplikowana niż wybór między kaszą jaglaną a ryżem. Kwasowość lub zasadowość to ważna cecha naszego organizmu, która jest ściśle kontrolowana. Ludzka krew jest lekko zasadowa (pH wynosi 7,35-7,45). Odchylenie w kierunku kwasowym (czyli spadek pH) to kwasica metaboliczna spowodowana poważnymi zaburzeniami funkcjonowania organizmu lub chorobą np. cukrzycą. Znaczne naruszenie równowagi kwasowo-zasadowej wiąże się z poważnymi objawami (jak drgawki czy śpiączka). Chwilowe zakwaszenie może też powstać w przypadku bardzo intensywnego wysiłku fizycznego, gdy metabolity kwasu mlekowego dostają się do krwi. Występujące wtedy rozbicie i niezdolności do jakiegokolwiek ruchu mija po kilku minutach, bo do działania wkraczają specjalne mechanizmy:

  • układy buforowy (np. wodorowęglanowy, hemoglobinianowy, fosforanowy) – wiążą one nadmiar jonów i transportują je do miejsc wydalania (np. nerek),
  • usuwanie CO2 przez płuca – ośrodek oddechowy zostaje pobudzony pod wpływem obniżonego pH krwi.

Czy to prawda, że…

  • można sprawdzić pH krwi badając pH moczu?

Mit! Pomiar pH moczu nie odzwierciedla pH krwi. Dlaczego? To właśnie poprzez mocz nerki usuwają to, co jest zbędne. Jeśli we krwi jest dużo “kwasów” to mocz będzie miał kwaśne pH, bo właśnie tego nasz organizm chce się pozbyć, żeby wrócić do normalnego stanu.

  • jedzenie wpływa na pH krwi?

Mit! Jak przeczytałeś wcześniej, nasze ciało samoistnie reguluje poziom pH poprzez wyspecjalizowane układy. To, że zjesz więcej warzyw i owoców (tzw. produktów “alkalizujących”) niż mięsa i produktów zbożowych (tzw. “zakwaszających”) nie wpłynie znacząco na poziom Twojego pH.

Mam nadzieję, że Cię przekonałam – nie istnieje coś takiego jak zakwaszenie organizmu. Każda taka nowinka wymaga rzetelnej analizy. Zamiast wierzyć reklamom odkwaszających suplementów warto po prostu prowadzić urozmaiconą dietę opartą na lokalnych produktach dobrej jakości. Jeśli nie mamy jakieś poważnej przewlekłej choroby nasz organizm poradzi sobie ze wszystkimi kwasami 😉

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter