Pomidor to podstawa diety śródziemnomorskiej, ale kiedyś nie był tak sławny. W XIX wieku uważany był za “trujące jabłko”, bo kwas zawarty w nich wypłukiwał ołów z naczyń i powodował ciężkie zatrucia. Pomidor botanicznie jest owocem, ale jego zawartość składników odżywczych jest bardziej podobna do warzyw – ma znacznie mniej kalorii i cukrów niż inne owoce.

Pomidorowy likopen

Pomidory to źródło antyoksydacyjnych witamin A (1241 IU/100g), E (0,8 mg/100g) i C (18,9 mg/100g). Mają też całkiem dużą zawartość potasu (353 mg/100g). Z innych substancji dobroczynnie wpływających na nasz organizm pomidory zawierają flawonoidy (w tym kwercetynę), beta-karoten (przedstawiciel karotenów) i likopen (przedstawiciel ksantofili). Te dwa ostatnie odpowiedzialne są za kolor pomidora, ale wszystkie razem są silnymi przeciwutleniaczami.

Likopen chroni organizm przed karcynogenezą i zapobiega utlenianiu lipidów, białek oraz DNA. Podobnie jak beta-karoten występuje w ludzkiej skórze i ma zdolność do absorbowania promieniowania (są to tzw. fotoochraniacze). Likopen aktywuje również proces apoptozy, czyli usuwania uszkodzonych komórek. Udowodniono, że dieta bogata w likopen zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia z uwagi na wolniejsze odkładanie płytek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Wysokie spożycie likopenu koreluje z niższą zachorowalnością na nowotwory, szczególnie prostaty, ale także układu pokarmowego oraz piersi. Likopen jest rozpuszczalny w tłuszczach, więc najlepiej właśnie tak jeść pomidory (np. z oliwą czy awokado). Ze względu na jego zagęszczenie pomidorowe przetwory (sosy, pasty, soki, czy keczup) dostarczają większych ilości likopenu.

Odmiany pomidorów

Cherry, rzymskie i kumato

Nie tylko pomidor malinowy i koktajlowy, ale teraz dostępnych jest wiele innych odmian:

  • Brandywine – duży, mięsisty i soczysty pomidor z małą ilością nasion.
  • Yellow pear – karłowata odmiana o bardzo aromatycznych owocach – drobnych i żółtych o gruszkowatym kształcie.
  • Cherry – pomidory drobnoowocowe dostępne w wielu kolorach: czerwonym, żółtym, pomarańczowym i czarnym.
  • Rzymskie – inaczej śliwkowe, zbite o małej zawartości wody.
  • Kumato – czekoladowe pomidory (mają kolory od zieleni, złota do brązu), są bardziej słodsze i zwarte.
  • San Marzano – uprawiane w wulkanicznym regionie na południe od Mediolanu, mają podłużny kształt i mięsistą teksturę.

Sezon na pomidory tuż za rogiem. Ich smakiem cieszyć się można i na kanapkach i w domowych sałatakach czy sosach. Koniecznie spróbujcie dojrzałe pomidory z fetą pieczone w piekarniku. Warto też przygotować passatę do domowej spiżarni, a do tego idealnie nada się odmiana brandywine:

  • Pomidory zalać wrzątkiem i obrać skórkę.
  • Na dno garnka wlać odrobinę wody i włożyć pomidory.
  • Dodać sól, pieprz i kilka ząbków czosnku.
  • Pomidory doprowadzić do wrzenia, po chwili zmniejszyć gaz i gotować tak długo, aż się rozpadną.
  • Masę zblendować na gładko i gotować dalej na małym ogniu.
  • Gotową passatę przelać do słoików i pasteryzować około 20-30 minut.
Udostępnij:Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on Twitter