Zimnotłoczony olej z nasion lnu to bogactwo kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Czy faktycznie wpływają one na tak wiele funkcji naszego organizmu, że każdy z nas powinien dbać o ich odpowiednią podaż?

Proces tłoczenia

Tłoczenie na zimno to najstarsza metoda pozyskiwania oleju z nasion i owoców roślin oleistych. Aby zapewnić wysokiej jakość olej, nasiona przeznaczone do tłoczenia powinny być dojrzałe, jednorodne, czyste i nieuszkodzone. Do tłoczenia wykorzystuje się prasy hydrauliczne lub ślimakowe, które są wyposażone w układy chłodzące. W przypadku olejów zimnotłoczonych oczyszcza się je na zasadzie sedymentacji, filtracji lub wirowania. Nie stosuje się żadnych rozpuszczalników, tak jak w przypadku olejów rafinowanych.

Tutaj muszę zaznaczyć, że oleje nierafinowane należy używać wyłącznie na zimno. Dodatkowo, jeśli chodzi o olej lniany należy przechowywać go w warunkach chłodniczych. Z uwagi na dużą ilość kwasów wielonienasyconych, olej lniany łatwo ulega psuciu i traci swoje cenne właściwości.

Olej lniany

Kwasy tłuszczowe w oleju lnianym

Olej lniany, podobnie jak siemię lniane, w większości (69%) składa się z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednonienasycone kwasy stanowią 20%, a nasycone 11%. Za sławą oleju lnianego i jego cudownych właściwości stoją wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a właściwie kwas alfa-linolenowy (ALA). Tenże kwas nie jest syntetyzowany przez nasz organizm i musimy go dostarczać z pożywienia. Jest on też niezbędny do przemian metabolicznych prowadzących do syntezy kwasu eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA).

Zalety oleju lnianego

  • pochodne kwasu ALA, czyli kwasy EPA i DHA wchodzą w skład fosfolipidów budujących błony komórkowe. Odpowiadają za ich prawidłową przepuszczalność i elastyczność.
  • kwas ALA wspomaga przewodzenie impulsów nerwowych i regenerację uszkodzonych nerwów. Kwasy wielonienasycone zapewniają też optymalną pracę narządu wzroku. Odpowiednia ich podaż zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnień plamki żółtej.
  • systematyczne przyjmowanie oleju lnianego obniża poziom cholesterolu, szczególnie frakcji LDL. Wiąże się to z redukcją lepkości krwi, regulacją ciśnienia tętniczego i zmniejszeniem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.
  • kwasy z rodziny omega-3 ze względu na swój wysoki potencjał antyoksydacyjny redukują stan zapalny jelit i żołądka.
  • przeciwzapalne działanie tłuszczów obecnych w oleju lnianym hamuje nadmierną reakcję układu immunologicznego, niosąc przy tym ulgę w chorobach reumatycznych.
  • z korzyści oleju lnianego mogą też czerpać nasze włosy i paznokcie. Dieta bogata w nienasycone kwasy tluszczowe wzmacnia paznokcie i pobudza wzrost włosów.
  • dieta bogata w kwasy omega-3 idzie w parze z ciążą – kwasy nienasycone są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu.
  • nie można też zapomnieć o bogactwie witaminy E, o której więcej możecie przeczytać tutaj.

Działanie kwasów tłuszczowych omega-3 można porównać do wielokierunkowego działania witaminy D. Składniki, które wpływają na nas na wielu płaszczyznach warto otoczyć trochę większą troską i dla własnego zdrowia zapewnić sobie ich codzienną prawidłową ilość.

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter