Szczęście spotkało tych, którzy mają ogródki i mogli rozkoszować się pierwszymi zbiorami. Maliny to kolejne owoce silnie związane z latem. Z ich bogatym kolorem, słodkim soczystym smakiem i antyoksydacyjną mocą są najczęściej jadanymi owocami.

Szklanka malin to 60 kcal

Maliny są niskokaloryczne i dostarczają sporą ilość błonnika. Inne cenne składniki w nich zawarte to potas i witamina C. Co jeszcze zawierają maliny? Zeaksantynę, która zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Elagotaniny i kwas elagowy o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwnowotworowych, antymutagennych, który wykazuje także aktywność przeciwzapalną wspomagając ochronę przed wolnymi rodnikami i pracę układu odpornościowego. Antocyjany, które działają ochronnie na naczynia krwionośne i zapobiegają gromadzeniu się płytek krwi, a także regulują ciśnienie krwi. Polifenole redukujące stres oksydacyjny i wspomagające pracę mózgu.

Tak prezentuje się wartość odżywcza malin na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 52 kcal
Białko 1,2 g
Tłuszcz 0,65 g
Węglowodany 11,94 g
Błonnik pokarmowy 6,5 g
Wapń 25 mg
Żelazo 0,69 mg
Magnez 22 mg
Fosfor 29 mg
Potas 151 mg
Cynk 0,4 mg
Witamina C 26,2 mg
Witamina B1 0,03 mg
Witamina B2 0,04 mg
Witamina B3 0,6 mg
Witamina B6 0,05 mg
Kwas foliowy 21 µg
Witamina A 2 µg (33 IU)
Witamina E 0,87 mg

Ekstrakt z owoców maliny o wysokiej zawartości związków polifenolowych, antocyjanów i elagotanin jest używamy w badaniach in vivo jako lek przeciwreumatyczny. Maliny można też wykorzystywać kosmetycznie. Olejek z nasion malin jest stosowany jako naturalny filtr UV. Bogaty jest w kwasy nienasycone, witaminy A i E oraz kwas elagowy o właściwościach przeciwbakteryjnych. Olejek można stosować w pielęgnacji skóry alergicznej, a także w przypadku ran. Wpływa też na syntezę kolagenu i elastyny – zwiększa elastyczność skóry i redukcje zmarszczki.

Maliny i owsianka

Maliny w kuchni

Najlepiej maliny jeść na surowo – jako dodatek do owsianki czy wytrawnych sałatek. Świetnie sprawdzi się jako mus do jogurtowych deserów, a najlepiej dodać inne jagody i zmiksować wszystko razem na odżywcze smoothie. Smacznego!

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter