Dlaczego metabolizm może być Twoim przyjacielem i wrogiem jednocześnie? Czy to prawda, że określone jedzenie może podnieść jego poziom? A może to wszystko bujda i trzeba zaakceptować siebie, takim jakim się jest?

Przemiana materii=metabolizm

Metabolizm, albo bardziej potocznie przemiana materii, to wszystkie procesy, które zachodzą w naszym organizmie przekształcające to, co jemy w energię. Po co? Ta wytworzona energia potrzebna jest nam do życia i normalnego funkcjonowania. Dzięki niej pracuje nasz mózg, serce pompuje krew, w płucach zachodzi wymiana gazowa, a nerki i układ pokarmowy usuwają to, co zbędne. Możliwa jest też regeneracja komórek i tkanek naszego organizmu. To tak zwane minimum potrzebne do przetrwania. “Szybki” metabolizm będzie sprawniej spalał paliwo (kalorie), a “powolny” może mieć z tym małe problemy.

Czy to prawda, że…

  • poziom metabolizmu jest zmienny?

Prawda! Metabolizm zależy przede wszystkim od masy ciała, wieku i płci. Faktem jest też, że razem z wiekiem jego intensywność spada. Ale można podkręcić go poprzez zwiększenie masy mięśniowej. Mięśnie spalają więcej kalorii na godzinę. Zatem osoby aktywne fizyczne o wyższej zawartości tkanki mięśniowej będą potrzebowały więcej kalorii “na przetrwanie” niż osoby z wyższym odsetkiem tkanki tłuszczowej.

To, co jemy też wpływa na poziom metabolizmu. Produkty białkowe zdecydowanie bardziej podkręcają metabolizm aniżeli węglowodany i tłuszcze. Dlaczego? Proteiny stymulują efekt termiczny pożywienia, tzn. ciało spala więcej energii rozkładając je niż w przypadku rozkładu innych makroskładników.

  • bardzo niskokaloryczna dieta i pomijanie posiłków mogą przyspieszyć utratę masy ciała?

Mit! Deficyt kaloryczny jest pomocny w utracie masy ciała. Ale (!) zbyt duże ograniczenie energii też nie jest rozwiązaniem. Niestety swojego ciała nie oszukasz i długotrwająca ubogoenergetyczna dieta przyzwyczai je “do przetrwania” za mniejszą ilość kalorii (czytaj: Twój metabolizm zwolni). Odpowiednia podaż kaloryczna na poziomie (minimum) Twojej podstawowej przemiany materii to klucz do efektywnej i trwałej redukcji masy ciała.

  • zielona herbata i papryczki chili przyspieszają metabolizm?

Prawda! Niektóre badania świadczą o tym, że zielona herbata, chilli czy imbir tymczasowo zwiększają poziom metabolizmu. Jednakże, nie oznacza to, że stosując te produkty można popaść w niczym nieograniczoną konsumpcję. Zdecydowanie zielona herbata i rozgrzewające przyprawy mogą pomóc, ale niech nie będą Twoją jedyną strategią.

Nie każdy urodził się z genetycznie zaprogramowanym szybkim metabolizmem, ale pewne zabiegi i rozsądne zasady wrócić na właściwe tory 🙂

Udostępnij:Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on Twitter