Czerwiec za pasem i pojawiają się pierwsze truskawki – jeden z przysmaków kojarzony z nadejściem lata. To jedne z owoców, które są bardzo wyczekiwane z uwagi na swój smak i obłędny zapach.

Truskawka czy poziomka

W botanice truskawkę określa się jako poziomkę ananasową lub poziomkę wielkoowocową. Powstała ona w XVIII wieku na życzenie króla Francji na skutek krzyżówki dwóch odmian poziomek – wirginijskiej i chilijskiej. Dzięki temu uzyskano duże smakowite owoce. Dojrzałe truskawki mogą być naprawdę słodkimi owocami, które pasują do deserów, koktajli, a nawet wytrwanych sałatek. Truskawka może pochwalić się dosyć dużą zawartością witaminy C, której ma więcej niż cytryna (53 mg), mandarynki (48,8 mg) czy niektóre odmiany pomarańczy (~50 mg). Oczywiście obecność dobroczynnych witamin z grupy B i składników mineralnych też pozytywnie wpływa na nasz organizm, a w szczególności na pracę układu nerwowego, pracę mięśni i serca. Truskawki są też źródłem pektyn, które naturalnie oczyszczają jelita z resztek pokarmowych i innych złogów przyczyniając się do regulacji pracy układu trawiennego.

Tak prezentuje się wartość odżywcza truskawki na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 32 kcal
Białko 0,67 g
Tłuszcz 0,30 g
Węglowodany 7,68 g
Błonnik pokarmowy 2 g
Wapń 16 mg
Żelazo 0,41 mg
Magnez 13 mg
Fosfor 24 mg
Potas 153 mg
Cynk 1 mg
Witamina C 59 mg
Witamina B1 0,02 mg
Witamina B2 0,02 mg
Witamina B3 0,4 mg
Witamina B6 0,04 mg
Kwas foliowy 24 µg
Witamina A 1 µg (12 IU)
Witamina E 0,29 mg
Witamina K 2,2 µg

Truskawki

Potencjał zdrowotny

Truskawka jest też skarbnicą związków aktywnych biologicznie – kwasów fenolowych i flawonoidów. Obie te grupy związków mają silne właściwości przeciwutleniające. Piękny czerwony kolor truskawkom nadaje antocyjanidyna pelargonidyna o właściwościach antyoksydacyjnych. Podobnie jak szparagi, truskawki zawierają kwercetynę chroniącą przed chorobami serca i miażdżycą. Z karotenoidów w truskawce obecne są luteina i zeaksantyna, tak ważne dla prawidłowej pracy narządu wzroku. Można jej także przypisać właściwości antybakteryjne dzięki zawartości fitoncydów.

Truskawki nie tylko świetne smakują, ale też pozytywnie wpływają na nasz organizm. Nic tylko zajadać się nimi, ale wybierajcie te świeże i dorodne. Dobrym pomysłem jest zamrożenie części naszych zbiorów, tak by na zimę mieć chociaż namiastkę lata.

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter