Sezon na szparagi w pełni. Nazywa się je nowalijkami, na równi z rzodkiewką, sałatą, pomidorem czy ogórkiem. I te białe i te zielone to jedne z pierwszych warzyw, które pojawiają się z początkiem wiosny (chociaż wiosna to trochę wygórowane słowa, patrząc na dzisiejszy termometr). Szparagi nie tylko świetnie prezentują się na talerzu, ale też same w sobie są bardzo wartościowe.

Szparagi białe czy zielone

Istnieje ponad 200 odmian szparagów, a około 20 jest jadalnych. Białe szparagi uprawiane są w glebie, są trochę grubsze od zielonych szparagów i przed ich przygotowaniem należy je obrać. Wymagają trochę dłuższego gotowania. Zielone szparagi uprawia się na powierzchni gleby. Są cieńsze i wyższe od białych. A przez to krócej się je gotuje. W kuchni może je podawać solo, najpopularniejsza wersja to zupa z białych szparagów. Inne pomysły to szparagi w szynce parmeńskiej lub zapiekane pod sosem beszamel. Dobrze też sprawdzą się do omleta, jajecznych babeczek czy do sałatki. Koniecznie spróbujcie też grillowanych szparagów z cytryną i czosnkiem. Przy zakupie warto zwrócić uwagę, aby były jędrne i sprężyste.

Grillowane szparagi

Wartość odżywcza szparagów

Energia 20 kcal
Białko 2,95 g
Tłuszcz 0,16 g
Węglowodany 5,2 g
Błonnik pokarmowy 2,8 g
Wapń 32 mg
Żelazo 2,87 mg
Magnez 19 mg
Fosfor 70 mg
Potas 271 mg
Cynk 0,72 mg
Witamina C 7,5 mg
Witamina B1 0,19 mg
Witamina B2 0,19 mg
Witamina B3 1,31 mg
Witamina B6 0,12 mg
Kwas foliowy 70 µg
Witamina A 51 µg (1013 IU)
Witamina E 1,51 mg
Witamina K 41,6 µg

Od razu można dać im medal ze duża ilość błonnika, który jest ważnym składnikiem w naszej diecie (więcej o nim tutaj). Szparagi zawierają inulinę, która jest naturalnym prebiotykiem odżywiającym mikroflorę jelitową. Ceni się je też za wysoką zawartość kwasu foliowego i żelaza, tak ważnych składników w procesie krwiotwórczym. Witaminy A i C obecne w szparagach pełnią rolę antyoksydacyjną, a witamina K wspomaga proces krzepnięcia krwi. Szparagi są też dobrym źródłem witamin z grupy B, szczególnie B3 odpowiedzialnej za funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu.

Białe szparagi

Kwercetyna i saponiny steroidowe

W szparagach obecna jest też kwercetyna, która jest jednym z flawonoidów obniżających ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, działa też przeciwzapalne i chroni przed zmianami miażdżycowymi. Szparagi są też źródłem fitoskładników, takich jak saponiny steroidowe. Ich działanie jest skierowane przede wszystkim na komórki nowotworowe. W szparagach znajdziemy również fitoestrogeny, które działają podobnie do kobiecego estrogenu, można wprowadzić je w okresie klimakterium. Łacińska nazwa szparagów to Asparagus od kwasu asparaginowego, który działa moczopędnie, a to może być przydatne w leczeniu kamicy układu moczowego.

Zielone warzywa uważam za jedne z najbardziej wartościowych. Świeże szparagi to dobry sposób na zdobycie wielu składników odżywczych, po to by mieć siłę i cierpliwość w oczekiwaniu na tę utęsknioną piękną wiosnę 🙂

Udostępnij:Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on Twitter