Witamina E to nazwa dla organicznych związków chemicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Do tej grupy należą tokoferole i tokotrienole. Ich wpływ na ludzki organizm jest wielokierunkowy: począwszy od nawilżenia skóry po ochronę serca i naczyń krwionośnych.

Działanie witaminy E

  • Jest silnym antyoksydantem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i fosfolipidów budujących błony komórkowe. Chroni ludzkie komórki przed zniszczeniem.
  • Wpływa na działanie układu immunologicznego zapobiegając procesom oksydacji. Pośredniczy również w przekazywania sygnałów do komórek odpornościowych.
  • Wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni krwinki czerwone.
  • Hamuje rozwój miażdżycy.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, w tym m.in. ma działanie ochronne po zawale serca.
  • Przeciwdziała rozwojowi nowotworów.
  • Obniża ryzyko objawów neurologicznych oraz korzystnie wpływa na stan osób chorujących na Alzheimera czy Parkinsona.
  • Kosmetycznie wykorzystywana witamina E łatwo przenika przez skórę zapewniając odżywienie i elastyczność. Ponadto octan tokoferolu jest trwałym filtrem przeciwsłonecznym, który chroni przed utlenianiem i degradacją lipidów naskórka.
Witamina E - orzechy

Photo credit: Jocelyn Durston via Flickr.com

Gdzie ją znajdziemy?

Źródłami witaminy E są warzywa i owoce, a także oleje roślinne oraz orzechy. Niezwykle ważne jest zapewnienie sobie urozmaiconej diety ze źródłami witaminy E, ponieważ nasz organizm nie potrafi jej sam syntetyzować. Możemy jedynie ją magazynować, a że jest rozpuszczalna w tłuszczach, to właśnie tkanka tłuszczowa pełni rolę jej magazynu. Zapotrzebowanie na nią jest zależne od wieku, płci czy stanu fizjologicznego. Kobiety i mężczyźni w wieku powyżej 19 lat powinni przyjmować 15 mg na dobę. Poniżej zawartość witaminy E w przykładowych produktach (dane wg USDA National Nutrient Database):

Źródło Zawartość witaminy E
1/2 Awokado 2 mg
Szpinak 150 g 3 mg
1/2 Papryka czerwona 2,5 mg
2 szt. jajka 2-3 mg
Tuńczyk 75 g 2 mg
Słonecznik 60 g 16 mg
Migdały 60 g 14 mg
Orzechy laskowe  60 g 7 mg
Pestki z dyni 60 g 14 mg

Witamina E - pestki dyni

Antyoksydacyjne i protekcyjnie działanie witaminy E na nienasycone kwasy tłuszczowe, które są jednym z najważniejszych składników błon komórkowych, jest jedną z jej najważniejszych funkcji. Oprócz jej dobroczynnego działania na układ sercowo-naczyniowy, świetnie sprawdza się też w kosmetyce (witamina młodości).

Udostępnij:Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on Twitter