Cebula to warzywo o charakterystycznym smaku i aromacie, które stanowi podstawę do wielu sosów, zup i różnorakich dań mięsnych. Obfituje w substancje o działaniu antybakteryjnym czy grzybobójczym. Jako że, jest jednym z najpowszechniejszych warzyw w kuchni polskiej, wskazanym jest, żeby wiedzieć o niej nieco więcej i w pełni korzystać z jej naturalnych dobroci.

Cebula w krążki

Wartości odżywcze

Cebula jest warzywem niskokalorycznym. Nie można nazwać jej produktem gęstym odżywczo, bo nie zawiera powalająco dużych ilości witamin czy minerałów. Warto jednak pokreślić, że jest źródłem witaminy C czy potasu. Tak prezentuje się jej wartość odżywcza na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 40 kcal
Białko 1,1 g
Tłuszcz 0,1 g
Węglowodany 9,34 g
Błonnik pokarmowy 1,7 g
Wapń 23 mg
Żelazo 0,21 mg
Magnez 10 mg
Fosfor 29 mg
Potas 146 mg
Cynk 0,17 mg
Witamina C 7,4 mg
Witamina B1 0,05 mg
Witamina B2 0,02 mg
Witamina B3 0,12 mg
Witamina B6 0,12 mg
Kwas foliowy 19 µg

Cebula

Korzyści zdrowotne

Nasza bohaterka należy do tej samej rodziny co czosnek i por. Wszystkie te warzywa są źródłem kwercetyny. Jest to flawonoid o silnym działaniu antyoksydacyjnym, który oprócz swoich przeciwutleniających mocy, rozrzedza krew i pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową. Potrafi też uporać się z obcymi patogenami (jest przeciwwirusowy i przeciwbakteryjny), więc świetnie wspomaga leczenie infekcji [1]. Cebula jest też źródłem cysteiny, czyli jednego z aminokwasów, który uczestniczy w detoksyfikacji organizmu, m.in. z metali ciężkich [2]. Pamiętając o zbawiennym działaniu flawonoidów, a w szczególności antocyjanów, warto wprowadzić do swojej kuchni cebulę czerwoną. Znajdziemy w niej właśnie te substancji, które korzystnie wpływają na zdrowie układu sercowo-naczyniowego [3]. W okresie jesienno-zimowym cebula może być stosowana do poprawy naszej flory bakteryjnej. Dzieje się tak, bo stanowi ona bardzo dobre źródło fruktooligosacharydów (FOS), które regulują mikroflorę jelita grubego i stymulują rozwój dobroczynnych bakterii LactobacillusBifidobacterium [4].

Korzyści zdrowotne jak i różnorodne zastosowanie cebuli w kuchni mogą uczynić ją królową na naszych stołach. Imponujące jest to, że solo (np. w postaci zupy cebulowej) potrafi pozostać wyrazista, a jako niewielka część dania (np. dodatek do wege gulaszu) doskonale uzupełnia całość i pozwala innym składnikom grać główną rolę.

Przypisy:

  1. Sharma A., Nutritional benefits of onion, Market Survey, 2014 [online]
  2. Sikorska-Zimny K., Substancje prozdrowotne występujące w warzywach i czynniki wpływające na ich biodostępność, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach, 2011 [online]
  3. Hallmann E., Rembiałkowska E., Zawartość wybranych składników odżywczych w czerwonych odmianach cebuli z uprawy ekologicznej i konwencjonalnej, ŻNTJ vol.2, 2007
  4. Grzelak K., Cebula jako źródło prebiotyków w okresie jesienno-zimowym, ŻNTJ vol. 2, 2006
Udostępnij:Share on Facebook10Share on Google+0Tweet about this on Twitter