Owoc, który jednomyślnie większości z nas kojarzy się z okresem świątecznym. Młodsza i słodsza „siostra” pomarańczy. Mandarynka, jak większość cytrusów, jest skarbnicą witaminy C, zawiera też wiele flawonoidów. A z jej liści/skórki produkowany jest bardzo aromatyczny olejek eteryczny o właściwościach antyseptycznych.

Antyoksydanty i minerały

Jak wspomniałam już wcześniej, mandarynki zawierają sporą ilość witaminy C, czyli tej zwalczającej wolne rodniki (ochrona przed uszkodzeniami tkanek i komórek). W mandarynce znaleźć można duże pokłady witaminy A, chroniącej przed procesami utleniania. Oprócz tego odgrywa ona również ważną rolę w procesie widzenia oraz odpowiada za prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Mandarynka może pochwalić się też obecnością potasu, który pozytywnie wpływa na pracę serca i reguluje gospodarkę wodną.

Mandarynka - właściwości

Photo credit: Angelbattle bros via Foter.com / CC BY-ND

Co jeszcze ma w środku?

Mandarynka na 100 g produktu ma prawie 86 g wody, dostarczając przy tym 53 kcal. Ma w sobie niewielką ilość błonnika, ale z uwagi na jej naturalną słodycz, zawiera duże ilości cukrów prostych (w 100 g jest 10,6 g cukrów prostych). Z flawonoidów obecnych w mandarynce warto zwrócić uwagę na nobiletynę – steruje ona różnymi procesami metabolizmu tłuszczów (m.in. stymuluje geny odpowiedzialne za spalanie tłuszczów, a blokuje te odpowiedzialne za ich gromadzenie się).

Manadrynki - odmiany

Photo credit: Stephen Wu via Flickr.com

Odmiany

Mandarynka pochodzi z Chin, gdzie od wieków uprawia się te rośliny. Istnieje wiele ich odmian, ponieważ mandarynki łatwo się ze sobie krzyżują. Najpopularniejsze 2 odmiany mandarynki to: klementynka i tangela. Klementynka to mieszaniec mandarynki z pomarańczą gorzką. Jej owoce są mniejsze niż tradycyjna mandarynka, czasami pozbawione są pestek, a jej miąższ jest ciemnopomarańczowy lub czerwony. Natomiast tangela to mieszaniec mandarynki i grejpfruta. Owoce są trochę spłaszczone, a w smaku są soczyste z gorzkim posmakiem. W świecie botanicznym wyróżnia się też satsuma, która jest nieco większa od mandarynki, jaśniejsza i bezpestkowa.

Mandarynki solo to świetne rozwiązanie jako przekąska i osobiście, tak lubię je najbardziej. Można dodawać je także do sałatek, bo dzięki ich cytrusowemu smakowi nadają potrawom orzeźwiającego aromatu!

Udostępnij:Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on Twitter