Cały rok ciężko pracujesz na swoją sylwetkę, jesteś wytrwały – trenujesz, trzymasz się zaleceń żywieniowych, a tu zbliża się pierwsze Boże Narodzenie na diecie… I zaczynasz bać się o to, co osiągnąłeś do tej pory. Ten szczególny czas to ogromna próba dla każdego, kto podjął się odchudzania. Nawet najbardziej zdeterminowane osoby, potrzebują kilku rad jak utrzymać zdrowe nawyki i przejść przez Święta „bez szwanku”.

Bądź pozytywnie nastawiony

Musisz uwierzyć w swoje powodzenie, bo złe nastawienie to zła droga. Postaraj się zmienić swoje myślenie – Święta na diecie to nic wielkiego, dasz sobie radę. Pozostań dalej taki zdeterminowany, a po Świętach będziesz dumny z siebie. Da Ci to nową energię i porządną dawkę motywacji do dalszego działania!

stół świąteczny

Nie odmawiaj sobie wszystkiego

Najgorsze, co możesz zrobić, to cały czas mówić „NIE” na różne świąteczne smakowitości. W zmianie nawyków żywieniowych ważna jest nauka obserwowania swojego ciała i poznanie momentu, kiedy jesteśmy już syci. Jeśli odmówisz sobie swojego ulubionej potrawy, to zjesz więcej czegoś innego, a w dodatku poczujesz się smutny. Ważna jest kontrola porcji: zjedz cienki kawałek świątecznego ciasta – mały kęs ulubionej potrawy, którą jemy tylko na specjalne okazje, nie zaszkodzi a na pewno pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie.

świąteczna kuchnia

Gotuj z głową

Każde świąteczne („wysokokaloryczne”) danie można zastąpić innym, mniej kalorycznym lub lekko zmodyfikować przepis. Zamiast smażonej ryby, przygotuj pieczoną. Ciasteczka nie muszą być koniecznie oblane lukrem, a do sałatki dodaj jogurtu zamiast majonezu. Spędzając czas u bliskich, kiedy nie masz zbyt dużego wpływu na świąteczne menu, na suto (jak przykazała polska tradycja) zastawionym stole zawsze znajdzie się coś, co nie jest aż tak niezdrowe, aż tak kaloryczne. Poza tym, nadal obowiązuje punkt drugi!

Pamiętaj, że jeden niezdrowy posiłek nie przysporzy Ci dodatkowych kilogramów, tak samo jak jedna sałatka nie zrobi Cię szczupłym! Konsekwencja i jedzenie z głową to klucz do pogodzenia diety ze Świętami.

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter
  • Pingback: Mandarynka – właściwości - Projekt Żywienie()

  • Kasia Michalik

    Dokładnie, klucz to nie przejadać się i można jeść wszystko 🙂 Mniejsze porcje są kluczem, ale jeśli jest się na “diecie” dłuższy czas, to jest już to nawyk i wcale nie jest takie trudne. Bo po prostu się nie da zjeść tak dużo jak kiedyś (szczególnie słodyczy!)* 🙂
    * wyjątkiem jest dzień przed okresem, wtedy sam słodyczowy szatan wstępuje

    • Sylwia Stanclik

      Chyba większość kobiet ma problem z przedokresowym szaleństwem na słodycze 😀 ale no cóź, taka nasza uroda i jakoś trzeba próbować to poskromić (chociaż troszeczkę) 🙂