Kalafior to jeden z członków rodziny roślin krzyżowych, zaraz obok zielonego brokuła. Zawiera imponującą gamę składników odżywczych, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Na stole gości przeważnie z powodu swoich walorów smakowych, ale warto poznać jego wewnętrzne sekrety, by świadomie z niego korzystać.

Wartości odżywcze

Kalafior to źródło dobroczynnych składników – znajdziemy w nim błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), trochę beta-karotenu, mnóstwo witaminy C i przyzwoitą ilość witaminy K. Składniki mineralne, które skrywa to potas, wapń, magnez, a także mikroelementy żelazo, cynk, miedź.

Tak prezentuje się wartość odżywcza kalafiora na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 25 kcal
Białko 1,92 g
Tłuszcz 0,28 g
Węglowodany 4,97 g
Błonnik pokarmowy 2,0 g
Wapń 22 mg
Żelazo 0,42 mg
Magnez 15 mg
Fosfor 44 mg
Potas 299 mg
Cynk 0,27 mg
Witamina C 28,2 mg
Witamina B1 0,05 mg
Witamina B2 0,06 mg
Witamina B3 0,5 mg
Witamina B6 0,19 mg
Kwas foliowy 57 µg
Witamina K 15,5 µg

Korzyści zdrowotne

Kalafior

Photo credit: VegBoxClearout via Flickr.com

Kalafior zawiera sulforafan – związek siarki, który ma działanie przeciwnowotworowe o udowodnionej aktywności spowalniającej wzrost guza. Jest też warzywem o działaniu przeciwzapalnym – zawiera indole, które zapobiegają zapaleniom na poziomie komórkowym. Wśród przeciwutleniaczy kalafiora znajdziemy duże ilości witaminy C, beta-karotenu, rutyny. A także kemferol, naturalny flawonoid o silnym działaniu przeciwutleniającym. Dzięki obecności choliny wspiera działanie mózgu i profilaktycznie chroni przed chorobami degeneracyjnymi. Połączenie właściwości przeciwzapalnych i przeciwutleniających czyni kalafior warzywem idealnym do walki z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

W kuchni

Kalafior - właściwości

Photo credit: kirybabe via Flickr.com

Kalafior to warzywo bardzo uniwersalne. Można jeść go na surowo, dodawać do sałatek, zrobić z niego puree albo używać jako spodu do pizzy. Jest też idealnym produktem do zupy z białych warzyw (razem z pietruszką i szparagami). Samodzielnie świetnie smakuje pieczony obsypany aromatycznymi przyprawami, jak np. mieszanki typu gram masala.

Kalafior to obecnie trochę zapomniane warzywo, zastąpione przez swojego kuzyna brokuła. Jednak nie należy odbierać mu jego świetnych właściwości, wręcz przeciwnie warto korzystać z niego jak najczęściej.

UWAGA – Należy zaznaczyć, że kalafior jako warzywo krzyżowe zawiera tiocyjanki, czyli substancje hamujące działanie tyroksyny. Przez co może niekorzystnie wpływać na osoby przyjmujące tyroksynę.

 

Udostępnij:Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on Twitter