Powszechnie wiadomo, że leczenie żywieniem to naturalne zjawisko, bo przecież jesteśmy tym, co zjemy. Składniki z pożywienia odżywiają nas; pozwalają nam funkcjonować na co dzień; sprawiają, że organizm regeneruje się i odbudowuje straty. Jeśli w naszym ciele, coś jest nie tak to pojawia się stan zapalny wysyłający sygnał alarmowy. Jest on reakcją obronną. Oznacza, że coś źle działa i musi zostać naprawione, a patogeny, które to spowodowały powinny zostać zniszczone. Stan zapalny zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ale są pewne produkty żywnościowe, które mogą pomoc organizmowi pokonać owe zapalenie.

Oleje bogate w kwasy omega 3

Przeciwzapalne oleje

Przeciwzapalne działanie kwasów omega-3 jest znane każdej osobie interesującej się zdrowiem swojego ciała. Rezolwiny, czyli pochodne kwasów omega 3, w naszym organizmie stymulują układ immunologiczny do intensywniejszej pracy (poprzez m.in. stymulacje makrofagów do fagocytozy czy redukcję uwalniania związków prozapalnych). Dzięki nim czas od rozpoznania stanu zapalnego do powrotu homeostazy jest krótszy. Kwasy omega 3 możemy znaleźć w olejach roślinnych. Bogate źródła tego składnika to olej lniany, olej z orzecha włoskiego, olej rzepakowy (niskoerukowy) i olej z kiełków pszenicy.

Przyprawy

Przeciwzapalne przyprawy

Photo credit: sara marlowe via Foter.com / CC BY

Jak już wspominałam w poprzednim wpisie, imbir i kurkuma to przyprawy o dużym potencjale. Są polecane przy przeziębieniach, spadkach odporności i chorobach o przebiegu zapalnym. Zawierają w sobie naturalne substancje przeciwzapalne, który po wniknięciu do naszego organizmu, pomagają mu w walce z wrogiem. W trakcie choroby owe produkty można używać do przyprawiania potraw.

Zielone rośliny

Zielone warzywa

Photo credit: Rob Bertholf via Flickr.com

Szpinak, jarmuż, brokuły czy kapusta to warzywa, które są bogatym źródłem chlorofilu, wielu witamin i mikroelementów. Oprócz tego zawierają przeciwutleniające polifenole oraz karotenoidy, które napędzają nasz organizm, by szybciej i sprawniej się regenerował. Te zielone rośliny powinny stale gościć w naszym jadłospisie, aby juz profilaktycznie chronić nasz organizm.

Cytrusy

Grejpfrut

Wśród owoców największe właściwości przeciwzapalne wykazują grejpfruty. To wszystko dzięki obecności flawonoidów. Hamują one wytwarzanie związków prozapalnych, a co za tym idzie zmniejszają istniejący stan zapalny w organizmie. Warto pamiętać, że obecne w grejpfrutach substancje łatwo wchodzą w interakcje z lekami, więc przed włączeniem ich do przeciwzapalnego menu należy zapoznać się z ulotkami ewentualnych leków, które zażywamy.

Każdy z omówiony produktów jest przede wszystkim jedzeniem – dostarcza energii i odżywia nas. Jednakże, warto wiedzieć o ich dodatkowych właściwościach, gdyż w czasie choroby można wspomóc nimi swój system odpornościowy. A jak wiemy, naturalnie wspomaganie organizmu może przynieść takie same efekty, jak stosowanie środków farmaceutycznych.

Udostępnij:Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on Twitter