Jesień bezsprzecznie kojarzy się z sezonem dyniowym. Dynia pojawia się już na przełomie lipca/sierpnia i spotkać można ją aż do pierwszych przymrozków. Jedne z najpopularniejszych przepisów, którym głównym składnikiem jest dynia to zupa krem, pasztet z kaszą jaglaną i słodkie muffiny z orzechami. W każdym z tych przepisów można cieszyć się jej właściwościami. Kolorowe warzywa są postrzegane przez Nas jako jedne z najzdrowszych – tak też jest z naszą pomarańczową dynią.

Co dynia ma w środku?

Dynia przed pieczeniem

Dynia w prawie 90% złożona jest z wody – 1 szklanka dyni (ok. 200 g) to mniej więcej 60 kcal. Jest bogatym źródłem błonnika, który daje uczucie pełności i pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego.

Po kolorze od razu można powiązać dynię z karotenoidami, a co za tym idzie prowitaminą A. Przekształcona w organizmie prowitamina A w witaminę A, to przede wszystkim silny antyoksydant – chroni nas przed wolnymi rodnikami. Jest też niezbędną do prawidłowej pracy narządu wzroku, wspomaga układ immunologiczny, a dodatkowo odpowiada za piękno skóry (wpływa na naskórek, zapobiega utracie wody i reguluje procesy keratynizacji).

Wsparcie antyoksydacyjne z dyni czerpiemy też z obecnej w niej witaminy C. Działanie witaminy C potęguje cynk i selen. Oprócz tego dynia zawiera witaminy z grupy B (mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego). Z minerałów, które znajdziemy w miąższu dyni warto wymienić potas – ważny dla zdrowia serca oraz magnez i wapń –  ważny dla pracy naszych mięśni.

Tak prezentuje się wartość odżywcza dyni na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 256kcal
Białko 1 g
Tłuszcz 0,10 g
Węglowodany 6,5 g
Błonnik pokarmowy 21 g
Wapń 9 mg
Żelazo 0,8 mg
Magnez 12 mg
Fosfor 44 mg
Potas 340 mg
Cynk 0,32 mg
Witamina C 9,0 mg
Witamina B1 0,05 mg
Witamina B2 0,11 mg
Witamina B3 0,6 mg
Witamina B6 0,06 mg
Kwas foliowy 16 µg
Witamina A 426 µg
Witamina E 1,06 mg
Witamina K 1,1 µg

Pestki dyni i olej

Dynia - pestki

Photo credit: Food Thinkers via Foter.com / CC BY-NC-SA

Pestki dyni lub olej z nich są bogatym źródłem witaminy E i nienasyconych kwasów tłuszczowych, ważnych dla dobrej kondycji włosów i skóry, a także zdrowia serca. Zawierają również magnez, wapń, potas i cynk. Olej z pestek dyni wspiera działanie układu moczowego. Panom na pewno przyda się informacja o dobroczynnym wpływie oleju z pestek dyni na prostatę i wypadanie włosów.

Odmiany dyni

Dynia - odmiany

W warzywniakach możemy znaleźć dynię, która w ogóle nie przypomina dużej pomarańczowej dyni. Dynia Hokkaido, a inaczej Japanese Squash to mała dynia bardzo popularna w Polsce, o miąższu lekko orzechowym w smaku. Inna odmiana ciesząca się popularnością to dynia piżmowa, ma charakterystyczny wydłużony kształt o żółtawym zabarwieniu. Lubiana jest też dynia makaronowa, która jest bardzo delikatna w smaku. Swoją nazwę zawdzięcza miąższowi, który po ugotowaniu rozpada się na pasma, przypominające makaron.

Dynia zupa krem

Dynia Hokkaido i piżmowa są idealne jaka baza do zupy krem. Należy je wcześniej upiec i dodać do wywaru warzywnego. A potem to już tylko zmiksować, przyprawić i można zajadać się pyszną zupą.

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter