Mówią na niego bakłażan, psianka podłużona albo oberżyna. Jest to warzywo popularne w kuchni francuskiej, indyjskiej, a przede wszystkim greckiej. Fioletowy bakłażan pochodzi z tropikalnej Afryki, Arabii i Indii. Obecnie jest rośliną uprawną, a jego współczesne krzyżówki, dają owoce owalne, okrągłe o kolorze żółtozielonym czy białym. Surowy bakłażan może być nieco gorzki w smaku, ale odpowiednie gotowanie wydobywa jego bogaty smak. Przed obróbką termiczną, w celu usunięcia goryczy, należy pokroić bakłażana, posolić, opłukać i osuszyć go. Osolenie bakłażanu również zmiękcza go i zmniejsza ilość tłuszczu absorbowanego podczas gotowania.

Bakłażany

Photo credit: Dennis Candy via Foter.com / CC BY-NC-ND

Co bakłażan ma w środku?

Z żywieniowego punktu widzenia, bakłażan jest warzywem niskokalorycznym. Jest ubogim źródłem tłuszczu, białka i węglowodanów. Poza tym zawiera względnie małe ilości składników mineralnych i witamin. Natomiast zawiera składniki ważne z punktu widzenia fizjologicznego, przeciwutleniacze takie jak: związki fenolowe (np. kwas cholorogenowy) oraz flawonoidy (np. nasunin). Nasunin (z j.angielskiego) jest silnym antyoksydantem, który zapobiega peroksydacji. Ma zdolność do neutralizowania wolnych rodników, co czyni go doskonałą substancją przeciwstarzeniową. Ponadto udowodniono, że nasunin wykazuje właściwości przeciwangiogenne, co może okazać się pomocne w leczeniu chorób nowotworowych poprzez ograniczenie wzrostu nowych naczyń krwionośnych. Najwięcej tej substancji znajduje się w skórce bakłażanu, to właśnie ten związek odpowiada za fioletowy kolor warzywa. Na aktywność kwasu chlorogenowego składa się działanie antymutageniczne, antybakteryjne oraz przeciwwirusowe.

Tak prezentuje się wartość odżywcza bakłażanu na 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 25 kcal
Białko 0,98 g
Tłuszcz 0,18 g
Węglowodany 5,88 g
Błonnik pokarmowy 3.0 g
Wapń 9 mg
Żelazo 0,23 mg
Magnez 14 mg
Fosfor 24 mg
Potas 229 mg
Cynk 0,16 mg
Witamina C 2,2 mg
Witamina B1 0,039 mg
Witamina B2 0,037 mg
Witamina B3 0,649 mg
Witamina B6 0,084 mg
Kwas foliowy 22 µg
Witamina A 1 µg
Witamina E 0,30 mg
Witamina K 3,5 µg

Bakłażan i zdrowe serce

Ze względu na obecność kwasu chlorogenowego oraz flawonoidów bakłażany polecane są osobom z chorobami układu krążenia. Zmniejszają one poziom złego cholesterolu i poprawiają krążenie w naczyniach tętniczych. Jednak w tym przypadku, należy pamiętać o odpowiedniej obróbce termicznej – nie traktować bakłażana smażeniem, tylko poddać go pieczeniu bez dodatku tłuszczu.

Bakłażan grillowany

Photo credit: Another Pint Please… via Foter.com / CC BY-NC-SA

Bakłażan w kuchni

Ostatnia nowość, którą chcę wypróbować przy najbliższej okazji to pasta z bakłażana, której nazwa brzmi baba ganoush. Pasta ma najlepsze walory smakowe, gdy przyrządzana jest z bakłażana opalanego nad dymem lub ogniem, ale w domowym zaciszu można wykorzystać funkcję grillowania w piekarniku.

Składniki:

  • bakłażan, przekrojony na pół
  • 2-3 łyżki pasty sezamowej tahini
  • 1 ząbek czosnku
  • 2-3 łyżki soku z cytryny
  • sól, pieprz i oliwa do smaku (można dodać kmin, wędzoną paprykę lub posiekane suszone pomidory)
Bakłażan - pasta

Photo credit: Wesley Fryer via Flickr.com

Bakłażana posypanego solą i skropionego oliwą, należy zgrillować w 250 st. C (zajmie to około 20-30 minut). Po wystudzeniu bakłażana, miąższ wybrać łyżką i drobno posiekać. Jeśli bakłażan jest bardzo wodnisty, należy go dobrze odcisnąć, a potem odłożyć do miseczki. Następnie dodać drobno posiekany czosnek. Całość doprawić pastą tahini, sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Opcjonalnie można doprawić kminem, wędzoną papryką albo suszonymi pomidorami. Na koniec skropić oliwą. Smacznego!

Udostępnij:Share on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on Twitter