Czerwona kapusta głowiasta to odmiana kapusty warzywnej, która występuje jedynie w uprawie. Swój czerwonofioletowy kolor zawdzięcza obecności antocyjanów, które należą do polifenolowych związków organicznych – flawonoidów, mających działanie przeciwutleniające.

Co kapusta ma w środku?

Kapusta czerwona surowa jest warzywem niskokalorycznym (jedynie 31 kcal w 100g produktu). W porównaniu z kapustą białą, czerwona wypada lepiej ze względu na większą ilość witaminy C, potasu oraz witaminy A. Dodatkowo kapusta czerwona charakteryzuje się większą zawartością witamin z grupy B. Natomiast kapusta biała zawiera większą ilość witaminy K.

Kapusta czerwona Kapusta biała
Energia 31 kcal 25 kcal
Białko 1,43 g 1,28 g
Tłuszcze 0,16 g 0,1 g
Węglowodany 7,37 g 5,8 g
Błonnik 2,1 g 2,5 g
Wapń 45 mg 40 mg
Żelazo 0,8 mg 0,47 mg
Magnez 16 mg 12 mg
Fosfor 30 mg 26 mg
Potas 243 mg  170 mg
Witamina C 57 mg  36,6 mg
Witamina B1 0,06 mg 0,06 mg
Witamina B2 0,07 mg 0,04 mg
Witamina B3 0,42 mg 0,23 mg
Witamina B6 0,21 mg 0,12 mg
Kwas foliowy 18 g 43 g
Witamina A 56 g  5 g
Witamina K 38,2 g 76 g
Kapusta czerwona

Photo credit: Laura D’Alessandro via Flickr.com

Wspomniane wcześniej przeciwutleniające właściwości antocyjanów są bardzo pożyteczne dla organizmu człowieka – dzięki nim neutralizujemy wolne rodniki, czyli działamy przeciwnowotworowo. Antocyjany obecne w kapuście przyczyniają się też do zachowania zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Delikatnie przygotowana kapusta pomaga przy dolegliwościach żołądkowo-jelitowych. A sok z niej może być pomocny przy dolegliwościach wątrobowych i wrzodach.

Antocyjany znalazły też swoje zastosowanie w technologii żywności. Pozyskiwane są z czerwonej kapusty i stosowane są do barwienia żywności. Natomiast wyciągi wodne z liści mogą służyć jako wskaźnik odczynu pH, gdyż zmieniają barwę od ciemnofioletowej przez odcienie czerwonej aż do prawie żółtej.

W kuchni

Kapusta czerwona własciwości

Photo credit: Abstract Gourmet via Flickr.com

Poniżej nietradycyjny przepis na ostrą czerwoną kapustę. Składniki:

  • 1 kapusta czerwona, umyta i poszatkowana
  • 2 małe cebule, umyte i poszatkowane
  • 1 jabłko, obrane i pokrojone w kostkę
  • garść rodzynek
  • 1 ząbek czosnku, przeciśnięty prze praskę
  • po 1 łyżeczce cynamonu i mielonych goździków
  • po 1 łyżeczce kuminu i kolendry
  • 2 łyżki octu winnego
  • szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • pół szklanki wody

Przygotowanie:

Do dużego garnka dodać wszystkie składniki, dokładnie wymieszać. Przykryć i gotować na średnim ogniu (około godziny, często mieszając), aż kapusta będzie miękka. Aby zapobiec wysychaniu kapusty można jeszcze dodatkowo dolać wodę. Podawać można zarówno na ciepło lub zimno 🙂

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter