Papryka czerwona to bardzo popularny dodatek do kanapek, sałatek, gulaszu czy zapiekanek. To chrupkie warzywo pochodzi z tropikalnych terenów Ameryki. Istnieje ponad 100 odmian papryki: od czerwonych, pomarańczowych, po żółte, białe oraz ostre. Czerwona papryka jest kochana na całym świecie i używa się ją w kuchni jako przyprawę (suszona) lub świeżą jako składnik wielu dań.

W tradycyjnej medycynie Chin i Indii miażdżona papryka czerwona była wykorzystywana w leczeniu infekcji, problemów trawiennych, chorób układu krążenia, a nawet reumatyzmu. Natomiast obecnie owoce i nasiona papryki są cennym surowcem w przemyśle przetwórczym i farmaceutycznym (leki homeopatyczne).

Papryka na bazarze

Photo credit: jypsygen via Flickr.com

Co kryje się w papryce?

Papryka czerwona jest bardzo dobrym źródłem antyoksydantów mających prozdrowotny wpływ na organizm człowieka, m.in. witaminy C (w średniej sztuce papryki ważącej około 200 g jest 288 mg witaminy C). Oprócz wit. C w papryce znajdziemy też witaminę E, prowitaminę A i witaminy z grupy B (szczególnie B1, B2, B3). Ponadto papryka jest doskonałym źródłem potasu.

Oprócz witamin i minerałów, papryka zawiera:

  • polifenole, którym przypisuje się właściwości antyrakowe, są to m.in kwasy fenolowe, flawonoidy (rutyna), antocyjany;
  • oraz karotenoidy (przeciwutleniacze) – kapsantynę, kapsorubinę i beta-karoten.

W średniej sztuce papryki, ważącej 200 g znajdziemy (dane według USDA National Nutrient Database):

Energia 56 kcal
Białko 2,6 g
Tłuszcze 1,0 g
Węglowodany ogółem 13,2 g
Błonnik pokarmowe 4,0 g
Witamina C 228 mg
Witamina A 1056 µg
Beta-karoten 6330 µg
Witamina E 5,8 mg
Witamina B1 0,08 mg
Witamina B2 0,24 mg
Witamina B3 3,2 mg
Witamina B6 0,9 mg
Potas 510 mg

Papryka jest warzywem specyficznym, gdyż zawiera związki kapsaicydów, które – w zależności od odmiany – nadają papryce mniej lub bardziej ostry smak. Do celów przemysłowych to właśnie z papryki ekstrahuje się kapsaicynę, ma ona właściwości rozgrzewające.

Papryka w kuchni

Przepis na grillowaną czerwoną paprykę faszerowaną jarmużem i ryżem brązowym

Składniki:

  • 1 papryka czerwona
  • duża garść jarmużu
  • pół drobno posiekanej szalotki
  • 1/2 szklanki ugotowanego al dente brązowego ryżu
  • łyżka oliwy z oliwek
  • garść posiekanej natki pietruszki
  • pół ząbka czosnku przeciśniętego przez praskę
  • szczypta soli i pieprzu
  • łyżka nasion słonecznika (opcjonalnie)

Przygotowanie papryki: podgrzać piekarnik do 200 st. C. Paprykę umyć, przekroić wzdłuż i usunąć nasiona. Natrzeć wnętrze oliwą, a skórę obsypać solą i pieprzem. Piec w piekarniku około 10-15 minut.

Przygotowanie nadzienia: zahartować jarmuż, odsączyć i pokroić. Na rozgrzanej patelni zeszklić szalotkę, dodać czosnek i jarmuż, całość wymieszać i trzymać na ogniu około 5 minut. Do ryżu dodać podprażony słonecznik i jarmuż z szalotką. Doprawić pieprzem, solą i dodać posiekaną natkę pietruszki.

Podpiec w kąpieli wodnej przez 5 minut i gotowe.

 

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter