Warzywa i owoce mające fioletowy odcień są obfite w specyficzne substancje, które poprawiają pracę serca oraz chronią układ naczyniowy. Głęboki fioletowy kolor roślin spowodowany jest obecnością w nich antocyjanów. Klasyfikuje się je jako polifenolowe organiczne związki chemiczne, należące do flawonoidów. Są to naturalne barwniki pochodzenia roślinnego. Występują w kwiatach, owocach, liściach i łodygach.

Antocyjany, wpływając na funkcję śródbłonka, rozszerzają naczynia krwionośne, zmniejszają agregację płytek krwi i ograniczają „przylepianie się” lipoprotein do ścian naczyń. Obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają krzepliwość krwi. Niektóre badania podają, że osoby spożywające więcej pokarmów bogatych w antocyjany mają niższe stężenie markerów prozapalnych. Fioletowe produkty zwiększają również wrażliwość na insulinę, regulują procesy widzenia i wzmacniają tkankę nerwową. Dieta bogata w antocyjany ma też działanie przeciwnowotworowe.

Aronia

Antocyjany w aronii

Photo credit: Bruce A. Baugh via Foter.com / CC BY-SA

Aronia jest krzewem, którego niebieskoczarne owoce są źródłem antocyjanów. Rubinowy sok z aronii jest także bogaty w witaminy A, C, B2 i B3, jak też minerały (miedź, kobalt, bor). Zaleca się ją w przypadku nadciśnienia tętniczego i miażdżycy, infekcjach dróg moczowych, chorobach siatkówki oka, a także w chorobach tarczycy. Można używać ją przy terapii nowotworowej, infekcjach bakteryjnych czy wirusowych. Wzmacnia naczynia krwionośne, reguluje ciśnienie krwi i wzmacnia koncentrację.

Borówka czernica

Antocyjany w borówkach

Photo credit: Hanna Forsman via Flickr.com

Polska czarna jagoda ma sporo witamin antyoksydacyjnych. A co ważne zawiera antocyjany i garbniki, które mają działanie ściągające (zalecane w ostrych nieżytach jelit). Wszystkie substancje aktywne obecne w borówce chronią przed nadciśnieniem tętniczym i poprawiają przepływ krwi. Ich wysoka aktywność przeciwutleniająca broni organizm przed wolnymi rodnikami. Ponadto mają duże znaczenie w prewencji i leczeniu zaburzeń wzroku.

Winogrono

Antocyjany w winogronach

Photo credit: Tonya Staab via Flickr.com

Owoce, w zależności od ilości barwników, przybierają barwę od zielonej przez czerwonopurpurową do ciemnogranatowej. Bogate są w witaminy z grupy B, C, E i karoten. Są też źródłem miedzi, magnezu, potasu i cynku. Ze względu na kombinację substancji przeciwutleniających usuwają z organizmu wolne rodniki. Antocyjany z winogron wykazują korzystne działanie na funkcjonowanie naczyń krwionośnych i pracę mięśnia sercowego.

Z warzyw bogatych w antocyjany wyróżnia się rzodkiewkę, rabarbar, kapustę czerwoną, bakłażana, czerwoną cebulę i oczywiście buraka.

Burak

Antocyjany w burakach

Photo credit: nociveglia via Flickr.com

Buraki są świetnym źródłem witamin (A, C i z grupy B), a także żelaza, potasu, magnezu i kobaltu. Współpracujące ze sobą związki azotowe i antocyjany pomagają rozszerzyć naczynia krwionośne zapobiegając zawałom. Pomocne są w profilaktyce nowotworowej, przeciwdziałają zapaleniom i infekcjom.

Bakłażan

Antocyjany w bakłażanach

Photo credit: Robert Couse-Baker via Flickr.com

Bakłażan to bogactwo potasu, magnezu i wapnia. Ze względu na obecność antocyjanów poprawia gospodarkę lipidową i chroni przed chorobami układu krążenia. Poprawia przemianę materii i może być stosowany przy antybiotykoterapii (ma właściwości detoksykacyjne).

Rabarbar

Antocyjany w rabarbarze

Photo credit: Alice Henneman via Foter.com / CC BY

Zawiera dużo witaminy C, E i beta-karotenu, a także kwasu foliowego. Antocyjany i likopen pomagają obniżyć ryzyko chorób serca. Wzmacnia odporność, ma działanie antybakteryjne i przeciwzapalne, a także usprawnia pracę jelit.

Zachęcam Was, by na co dzień korzystać z prozdrowotnych właściwości tych produktów; wzmacniać swoje serce, odporność i poprawić jakość wzroku.

Udostępnij:Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on Twitter