Awokado to znakomity pokarm, dzięki któremu możemy urozmaicić swoją dietę, ale co najważniejsze wprowadzić wiele cennych prozdrowotnych składników. Pochodzący z Meksyku owoc awokado to jedno z najbardziej wszechstronnych substratów  w kuchni – możemy go wykorzystać i na słono i na słodko.

awokado właściwości_02

Photo credit: Anna Wyrwol via Foter.com / CC BY-NC-ND

Wartość odżywcza

Na pierwszy plan w awokado wysuwają się tłuszcze, ale te zdrowe – ok. 70% tłuszczu ogółem stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe (głównie kwas α-linolenowy i kwas oleinowy). Te zdrowe tłuszcze z jednej strony wspomagają kondycję układu sercowo-naczyniowego, a z drugiej poprawiają biodostępność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i innych składników obecnych w awokado. Jest to też dobre źródło witamin z grupy B, w tym też B11 (ważnej w czasie ciąży). Posiada dobry zapas witamin antyoksydacyjnych (wit. C i E), a także niezbędnych w naszym ustroju składników mineralnych – magnezu, potasu i fosforu. Poniżej szczegółowa tabela (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 167 kcal
Białko 2,0 g
Tłuszcz 15,41 g
Węglowodany 8,64 g
Błonnik pokarmowy 6,8 g
Wapń 13 mg
Magnez 29 mg
Fosfor 54 mg
Potas 507 mg
Witamina C 10 mg
Witamina B1 0,07 mg
Witamina B2 0,14 mg
Witamina B3 1,91 mg
Witamina B6 0,29 mg
Kwas foliowy 89 μg
Witamina A 7 μg
Witamina E 2,07 mg
Witamina K 21 μg
awokado właściwości_03

Photo credit: Chad Miller/flickr creative commons

Awokado a ludzki organizm

Jak wspomniałam już wyżej, jedną z właściwości awokado jest poprawienie zdrowia układu krążenia. Ponadto, zawarte w awokado karotenoidy (m.in. luteina), wspomagają prawidłowe funkcjonowanie komponentów ludzkiego oka. Dzięki wysokiej zawartości potasu, owoc ten wpływa też na regulację pracy serca i mięśni oraz ciśnienia tętniczego. Awokado zawiera też glutation, jeden z silniej działających przeciwutleniaczy. Chroni on układ nerwowy, wspomaga pracę układu immunologicznego, a także przeciwdziała starzeniu się. Z awokado wytłacza się również olej, który ma szczególne znaczenie kosmetyczne: zawiera skwalen (składnik lipidowego płaszcza ludzkiej skóry), bardzo dobrze nawilża skórę, działa przeciwzmarszczkowo i przeciwalergicznie, łagodzi wszelkie podrażnienia; może być również używany do pielęgnacji skóry głowy i olejowania włosów, by je wzmocnić i odżywić.

awokado właściwości_04

Photo credit: AmySelleck via Foter.com / CC BY

Awokado w kuchni

Z awokado możemy wyczarować słone guacamole, dodawać go do sałatek, kanapek, stosować zamiast masła/margaryny albo zrobić z niego zdrową alternatywę nutelli.

awokado właściwości_06

Przepis na sałatkę z awokado i mozzarellą

  • Mix sałat umyć i osuszyć, podzielić na mniejsze kawałki
  • Dodać pokrojone w kostkę awokado i mozzarellę
  • Dodać pomidorki koktajlowe i uprażone wcześniej nasiona słonecznika
  • Doprawić solą, pieprzem i skropić octem balsamicznym

Smacznego!

 

Udostępnij:Share on Facebook14Share on Google+0Tweet about this on Twitter