Okres wakacyjny sprzyja ładowaniu akumulatorów. A co jeszcze dobrego może przynieść nam słoneczna pogoda? Odpowiedź jest prosta – witaminę D.

Według badań epidemiologicznych ok. 90% społeczeństwa naszego kraju ma niedobory witaminy D. Wynika to przede wszystkim z przyczyn niezależnych od nas, a dokładnie mowa o położeniu geograficznym.

Słoneczna synteza

Witamina D, a dokładnie 25(OH)D3, wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca. Promienie ultrafioletowe, przenikając przez skórę przekształcają obecną w naskórku pochodną cholesterolu 7-dehydrocholesterol w prewitaminę D. Natomiast ona w ciągu kilku godzin jest zamieniana w witaminę D3.

witamina d_02

Photo credit: Gerald Lau via Foter.com / CC BY-NC-ND

Co zrobić, by synteza była skuteczna? Na początek trochę faktów:

  • Produkcja zależna jest od stopnia nasłonecznienia, szerokości geograficznej, pory dnia i roku, eksponowanej części ciała, karnacji skóry, tkanki tłuszczowej czy nawet stopnia zanieczyszczenia powietrza
  • Najintensywniejsza synteza witaminy D3 zachodzi w południe, wtedy stosunek UVB do UVA jest największy

Wystarczy 15-20 minut na słońcu pomiędzy godz. 10:00 a 15:00 – to pokryje zapotrzebowanie w 90%. Jest jeszcze jedne warunek – na działanie promieni słonecznych musimy wystawić około 20% powierzchni naszego ciała (czyli np. ręce i nogi), które nie jest zabezpieczone filtrami UV.

Witamina D w pożywieniu

Inne źródła tej witaminy to  przede wszystkim ryby, żółtka jaj czy wątróbka. Jak pisałam w poprzednim poście, witaminą D są wzbogacane też margaryny, a niewielkie ilości znajdziemy też w mleku czy serach.

witamina d_04

Photo credit: bamboo.nutra via Foter.com / CC BY-NC-SA

Rola w organizmie

Od kilku lat podkreśla się holistyczny wpływ witaminy D na nasz organizm. Oprócz jej znanego działania na układ kostny oraz gospodarkę wapniowo-fosforanową, podkreśla się jej wkład w regulację odpowiedzi immunologicznej ustroju, działanie przeciwnowotworoweprzeciwimmunizacyjne.

Skutki niedoboru

Niedobory witaminy D obejmują przede wszystkim zaburzenia w gospodarce wapniowo-fosforowej (co prowadzi m.in. do demineralizacji kości, osteomalacji, krzywicy u dzieci), zwiększoną skłonność do infekcji czy podwyższone ryzyko wystąpienia chorób na tle autoagresji. Niedobory witaminy D mogą mieć też poważne konsekwencje w trakcie ciąży (cukrzyca ciężarnych, rzucawka, krótszy czas trwania ciąży, obniżona masa kostna noworodka, krzywica czy noworodkowa hipokalcemia).

Suplementacja

Profilaktycznie, aby utrzymać prawidłowe stężenie 25(OH)D3, które było sprawdzane w miesiącach letnich, zaleca się przyjmowanie 800 – 2000 IU w sezonie jesienno-zimowym (październik – kwiecień).

witamina d_06

Tak więc teraz, kiedy sezon w pełni, a warunki są sprzyjające powinniśmy dobrze wykorzystać słoneczne dni i doładować się witaminą D!

 

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter