Sezon na borówki tuż tuż 🙂 Wobec tego to idealny czas, aby dowiedzieć się co nieco o ich właściwościach.

Borówka amerykańska przywędrowała z USA i Kanady, gdzie naturalnie występuje tam dziko. Krzew borówki jest długowieczny i doskonały do samodzielnej uprawy. Natomiast owoc jest słodki lub lekko kwaśny w zależności od odmiany.

Photo credit: Back to the Cutting Board via DesignHunt / CC BY-NC-ND

Dobroczynne substancje

W szczególności borówka jest skarbnicą antyoksydantów: antocyjanów (czyli roślinnych barwników należących do flawonoidów) oraz witamin (A, C i E). Obie te substancje zwalczają wolne rodniki, chroniąc komórki i DNA przed uszkodzeniami, opóźniając procesy starzenia i przeciwdziałając nowotworom.

Zawiera również fitoestrogeny przeciwdziałające chorobom sercaobniżające poziom cholesterolu we krwi.

Ponadto, borówka która jest spokrewniona z żurawiną, ma wiele podobnych do niej substancji czynnych. Naukowcy podejrzewają, że może ona posiadać substancje o właściwościach antyadhezyjnych (czyli takich, które nie pozwalają przyczepić się bakteriom do ścian tu: pęcherza moczowego), właśnie takie same jak żurawina, co może mieć zastosowanie przy częstszych infekcjach dróg moczowych.

Dodatkowo, nasz tytułowy owoc wykorzystuje się jako wspomaganie przy chorobach oczu. Borówka chroni je, niweluje efekt zmęczonych oczu jak i przeciwdziała ich zaczerwienieniu.

borówka - właściwości 03

Wartość odżywcza

Niepełna szklanka borówek (ok. 100g) dostarcza nam (dane wg USDA National Nutrient Database):

Energia 57 kcal
Białko 0,74 g
Tłuszcz 0,33 g
Węglowodany 14,5 g
Błonnik pokarmowy 2,4 g
Wapń 6 mg
Magnez 6 mg
Fosfor 12 mg
Potas 77 mg
Witamina C 9,7 mg
Witamina B1 0,04 mg
Witamina B2 0,04 mg
Witamina B3 0,4 mg
Witamina B6 0,05 mg
Kwas foliowy 6,0 μg
Witamina A 3 μg
Witamina E 0,57 mg
Witamina K 19,3 μg
Borówka

Photo credit: miriamwilcox via Foter.com / CC BY-NC-ND

Ważna informacja – wysoka temperatura niszczy właściwości prozdrowotne borówki, dlatego zachęcam Was do spożywania jej na surowo – w koktajlach czy jako dodatek do porannej owsianki!

Udostępnij:Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on Twitter