Bataty, a inaczej słodkie ziemniaki to pomarańczowe bulwy pochodzące z Ameryki Południowej i Środkowej. Prawdopodobnie uprawiono je tam już 10 000 lat temu, do Europy trafiły dzięki wyprawom Krzysztofa Kolumba w 1492 roku.

Bulwy batata są długie i mają charakterystyczny stożkowy kształt; kolor korzenia zależnie od odmiany waha się od kremowego (Hannah Yams), pomarańczowego (Jewel Yams), czerwonego (Garnet Yams) po fioletowy (Japanese Yams i Purple Yams). Słodkie ziemniaki są bardzo podatnym produktem, mogą być podawana na słodko (ciasto ze słodkich ziemniaków) oraz na słono (dodawane do lecz, gulaszów). Po ugotowaniu mają słodki smak, niczym gotowana pospolita marchewka.

Bataty

Photo credit: dollen via DIYlovin / CC BY

Wartość odżywcza batatów

Słodkie ziemniaki są bogate w węglowodany złożone i błonnik. Poza tym są bogactwem wielu witamin i mikroelementów, takich jak antyoksydacyjna witamina A.
Słodki ziemniak ma naturalnie wysoką zawartość związków prozdrowotnych, takich jak beta-karoteny czy antocyjany.

Tak prezentuje się porównawcza wartość odżywcza batata i ziemniaka w 100 g produktu (dane wg USDA National Nutrient Database):

BATATY ZIEMNIAKI
Energia 86 kcal 77 kcal
Białko 1,57 g 2,05 mg
Tłuszcz  0,05 g 0,09 mg
Węglowodany 20,12 g 17,49 mg
Błonnik pokarmowy 3,0 g 2,1 mg
Wapń 30 mg 12 mg
Żelazo 0,61 mg 0,81 mg
Magnez 25 mg 23 mg
Fosfor 47 mg 57 mg
Potas 337 mg 425 mg
Sód 55 mg 6 mg
Witamina C 2,4 mg 19,7 mg
Witamina B1 0,08 mg 0,08 mg
Witamina B2 0,06 mg 0,03 mg
Witamina B3 0,56 mg 1,06 mg
Witamina B6 0,2 mg 0,29 mg
Kwas foliowy 11 μg 15 μg
Witamina A 709 μg 1 ug
Witamina E 0,26 mg 0,01 mg
Witamina K 1,8 μg 2,0 μg
Bataty 04

Photo credit: stevendepolo via Foter.com / CC BY

Różnice w składzie są niewielkie, słodkie ziemniaki przeważają zawartością witaminy A, co jest wiązane z wysoką zawartością wspomnianego wyżej prekursora witaminy A (beta-karotenu). Odwrotną sytuację mamy w przypadku witaminy C (w Polsce ze względu na duże spożycie ziemniaków, są one jednym z głównych źródeł witaminy C w spożyciu rocznym, pomimo tego, że zawartość tej witaminy w ziemniakach nie jest zaskakująco wysoka).

Bataty zawierają również dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, idealne więc będą dla osób z miażdżycą, nadciśnieniem czy otyłością. Jest to również dobry produkt urozmaicający dietę cukrzyków (IG=44).

Bataty po odpowiednim doprawieniu (pieprz, odrobina soli, czosnek, zioła prowansalskie) i przygotowaniu na grillu będą idealnym dodatkiem do mięs, ryb.

Udostępnij:Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on Twitter